Allt går att sälja med mördande reklam..

Tant Anna är upprörd! Vilket inte är ovanligt, och nu är hon upprörd över att hon upptäckt att det finns begravningsbyråer på nätet.

En nära vän till tanten förlorade sin make nyligen och till dennes begravning ville tanten ha en ros. Hon kom inte ihåg telefonnumret till den lokala begravningsbyrån så hon googlade och högst upp kom det reklam för en begravningsbyrå i Jokkmokk som hette Lavendla. Tanten blev förbryllad eftersom det bara finns en begravningsbyrå i Jokkmokk – Jokkmokks Blommor och Begravning – för övrigt världens bästa.

Tanten ser att det dessutom finns ett lokalt telefonnummer till Lavendla men när hon kollar det så visar det sig att det är ett nummer som tidigare gick till ett företag i Purkijaure, en lite by utanför Jokkmokk. Tanten börjar bli nyfiken och ringer numret och får då olika alternativ att välja mellan. Nå, tanten behöver inte någon begravningsbyrå för tillfället så hon lägger på och googlar istället på namnet Lavendla.

Å se – som av en händelse – har olika tidningar uppmärksammat en kritik som anställda vid Svenska kyrkan haft mot dessa företag och Lavendla i synnerhet. Eskiltuna-kuriren har skrivit en mycket intressant artikel om detta som också Expressen hakat på

Rent lokalt blir tanten extra upprörd eftersom Jokkmokks Lavendla har ett lokalt telefonnummer men finns inte lokalt på plats. Det är att luras, tycker tanten.

Hur många har trott att de använder vår byrå? Jag frågade faktiskt vår lokala och de visste av en. En är en för mycket enligt tantens åsikt. Men tanten är övertygad om att det finns fler.

Enligt artikeln är Lavendla hur nöjd som helst – de har inte fått några klagomål och det tror sjutton det när kyrkans anställda säger:
”Från kyrkans sida gör vi allt vi kan för att skydda de sörjande när det blir problem. Från kyrkans sida vill vi samtidigt bespara dem från att veta hur illa det är. I stället säger ingen någonting.”

Det andra företaget som hävdar att man finns i Jokkmokk heter Fenix – och de har åtminstone inte ett Jokkmokksnummer, men finns inte heller IRL alltså ingen person finns i vår kommun. Å om man vill träffa en person från den byrån så kostar det 1000 kronor extra. Å vill man ha hjälp med att klä den avlidna så är även det en tilläggstjänst.

Tanten tänker att människor i sorg har det tungt och när livet är svårt så behöver man personliga möten. Möten som man känner sig trygg i och en sak är klar – trygg är man hos Jokkmokks Blommor- och Begravning – där man träffar folk på plats utan extra kostnad och som dessutom specificerar vad man tar betalt för.

Tanten tänker att detta är vad marknadsekonomi gör med oss människor – även döden ses som en möjlighet att tjäna stora pengar eller som en av VD:arna säger:
”Jag tror också att fler kommer att arbeta med frilansande begravningsrådgivare som vi gör. Det finns ett jättestort intresse av att komma in i den här branschen.”

Vidrigt, tänker tanten, tar en kopp kaffe till och tackar särskilt för den fina lokala byrån som finns fysiskt i vår kommun.

En kommentar till “Allt går att sälja med mördande reklam..”

  1. Det är hur tokigt som helst!! När en nära anhörig avlider ska en inte mötas av girighet utan av stöd och hjälp. Tack för dina tankar 🎶

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

seven + eighteen =

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.